Cursussen
Lesprogramma cursus dieselmotoren
Duur 5 dagen, 40 uurGebruik van industriële dieselmotoren
- Inleiding
 - Otto-proces
 - Dieselproces
 - Gebruik van Ottomotoren
 - Gebruik van Dieselmotoren
 - Eigenschappen van beide principes
 
Indeling van dieselmotoren
- Inleiding
 - Werkingsprincipe
 - Constructie
 - Rotatiesnelheid
 - Afgegeven vermogen of asvermogen
 - Gebruikte brandstof
 - Gebruik van de motoren
 - Andere kenmerken van dieselmotoren
 - Gebruik van lijn- en V‑motoren
 - Draairichting van de dieselmotor
 - Nummering van de cilinders
 - Zuigvulling en drukvulling
 
Werkingsprincipes van dieselmotoren
- Werkingsprincipes
 - Opbouw van de tweeslagmotor
 - Opbouw van een vierslagmotor
 - Enige opmerkelijke verschillen tussen het tweeslagproces en het vierslagproces
 - Voorbeelden van leveringsprogramma’s van motorenfabrikanten
 - Belangrijke begrippen en definities van motoren
 - Voorbeelden benamingen van motoren
 
Rendementen en verliezen van dieselmotoren
- Rendementen en verliezen
 - Indicateurdiagram
 - Kengetallen van de beide werkingsprincipes
 - Bepalen van het cilindervermogen met behulp van een indicateurdiagram en de gemiddelde geïnduceerde druk
 - Bepaling van de gemiddelde geïnduceerde druk
 - Belangrijke begrippen en definities van motoren
 - Motorformule
 - Geïnduceerd thermisch rendement
 - Mechanisch en totaal rendement
 - Mechanisch en totaal rendement
 - Gemiddelde effectieve druk
 - Warmtebalansen of Sankeydiagrammen
 - Rendementen van installaties met de dieselmotor als krachtopwekker
 - Meer complexe scheepsvoortstuwing
 - Aandrijving van waterpompen, baggerpompen, ruwe oliepompen of compressoren
 
Kengetallen van verschillende typen dieselmotoren
- Gemiddelde effectieve druk
 - Gemiddelde zuigersnelheid
 - Belastingskengetal
 - Compressievoud
 - Vermogensdichtheid
 - Toerental van dieselmotoren en de relatie met de afmetingen van het slagvolume van een motor
 - Toerentallen voor generatorbedrijf
 
Opbouw van verschillende typen dieselmotoren
- Categorie I: Industriële dieselmotoren van 0 tot 100 kW asvermogen, brandstof M.D.O., vierslag, snellopers
 - Categorie II: Industriële dieselmotoren van 100 tot 5000 kW asvermogen, brandstof M.D.O., vierslag, snellopers
 - Categorie III: Industriële dieselmotoren van 500 tot 30.000 kW asvermogen, brandstof H.F.O. vierslag, middelsnellopers
 - Categorie IV: Industriële dieselmotoren van 1500 tot 100.000 kW asvermogen, brandstof H.F.O., tweeslag met kruishoofd, langzaamlopers
 
Materiaalgebruik bij dieselmotoren
- Materiaalgebruik in het algemeen
 - Gietijzer
 - Staal
 - Gietstaal
 - Gelegeerde staalsoorten
 - Aluminium
 - Keramische materialen
 - Specifieke materialen voor motoronderdelen motorindeling volgens de vier categorieën
 - Bijzondere bewerkingen, materialengebruik en warmtebehandelingen
 - Voorbeelden van modern materiaalgebruik
 
Brandstoffen, brandstofleidingsystemen en reiniging van brandstoffen
- Inleiding
 - Samenstelling van vloeibare brandstoffen
 - Definitie zware olie
 - Raffinage van ruwe aardolie
 - Scheikundige samenstelling van koolwaterstofverbindingen
 - Standaardisatie van vloeibare brandstoffen
 - Eigenschappen van brandstoffen
 - Andere specificaties van brandstoffen
 - Vermindering van het zwavelgehalte in brandstoffen
 - Het ‘bunkeren’ of innemen van brandstoffen
 - Brandstofleidingsystemen volgens de motorencategorieën
 - Modulaire brandstofbehandelsystemen
 - Bunkeren van brandstoffen
 
Brandstofinspuitsystemen
- Inleiding
 - Voorbeelden van inspuittijden
 - Ontstekingsvertraging
 - Deellastcondities
 - Proces in de cilinder; inspuiting, ontsteking en verbranding
 - Vier fasen van Ricardo
 - Ontstekingsvertraging; oorzaken
 - Kwaliteit van de verstuiving
 - Ontstekingskwaliteit van de brandstof
 - Voorbeelden van verbrandingsprocessen
 - Inspuitdruk en druppelgrootte
 - Inspuitprincipes van de brandstof
 - Vorm van de verbrandingskamers
 - Brandstofinspuitmechanisme: brandstofpomp
 - Opbrengstregelingen
 - Werking plunjerpomp
 - Klepgeregelde brandstofpompen
 - Common-rail systeem
 - Injectorsysteem
 - Brandstofverstuivers
 - Restdrukkleppen
 - Cavitatie
 - Brandstofinspuitkarakteristieken
 
Motorenkoeling, koeling van dieselmotoren
- Inleiding
 - Koelmiddelen voor dieselmotoren
 - Koelwaterbehandeling
 - Corrosie
 - Producten voor koelwater- behandeling
 - Koelwaterbehandelingsproducten, merken
 - Schoonmaken van door olie vervuilde koelwatersystemen
 - Bacteriologische vervuiling
 - Testen van koelwater
 - Pokkenbestrijding in zoutkoelwatersystemen
 - Ontwerp van koelwatersystemen
 - Storingen in koelwatersystemen
 - Schades aan motoronderdelen
 - Standaard koelwatersysteem
 - Voorbeelden van koelmethoden van motoronderdelen
 - Voorbeelden volgens de motorenindeling
 - Koelen van verbrandingslucht
 - Bijzondere koelsystemen
 - Pijpenkoelers en platenkoelers
 - Koelsystemen bij dieselcentrales
 - Warmtekrachtsystemen
 - Samenvatting koelwatersystemen
 
Smering van motoren
- Inleiding
 - Doel van de smering
 - Drie soorten smering
 - Motordelen die gesmeerd en gekoeld worden
 - Standaard smeeroliesysteem
 - Voorbeelden van smeeroliesystemen volgens de indeling in de vier categorieën
 - Eigenschappen van de smeerolie
 - Reinigen van smeerolie
 - Smeerolieonderzoek
 
Luchtvoorziening
- Inleiding
 - Luchthoeveelheid
 - Luchttoevoer naar de motor
 - Principe van turbodrukvulling
 - Fabrikanten van drukvulgroepen
 - Opbrengstkrommes
 - Beschrijving van een drietal drukvulgroepenfabrikanten – ontwikkeling van moderne drukvulgroepen
 - Kleine drukvulgroepen – Motorcategorieën I en II
 - Drukvulling met een aparte vermogensturbine
 - Luchttoevoer bij vierslagmotoren
 - Luchtvoorziening van de tweeslagkruishoofdmotoren
 - Typen drukvulling bij tweeslag- kruishoofdmotoren
 - Enige belangrijke aandachtspunten bij de luchtvoorziening van dieselmotoren
 - Onderhoudstoestand van de drukvulgroepen
 - Problemen bij drukvulling
 
Motordrijfwerk
- Inleiding
 - Motordrijfwerk van vierslagdieselmotoren
 - Motordrijfwerk van tweeslagkruishoofdmotoren
 - Drukblokken en stuwblokken
 
Dieselcentrales
- Inleiding
 - Indeling typen dieselcentrales
 - Gebruik van dieselcentrales
 - Bijzondere uitvoeringen bij dieselcentrales
 - Voorbeeld van een grote dieselmotorcentrale voor de opwekking van elektrische energie
 - Hulpbedrijf
 - Buiten de machinehal
 - Brandstofkwaliteit
 - Enige bijzonderheden
 - Voorbeeld drijvende dieselcentrale
 
Dieselmotorfabrikanten
- Inleiding
 - Motorcategorieën
 
Emissies bij dieselmotoren
- Inleiding 'de fossiele olie'- maatschappij
 - Samenstelling van de rookgassen
 - Eenheden betreffende vervuiling
 - Methoden ter vermindering van de uitlaatgassenemissies
 - Secondaire methoden ter vermindering van de uitlaatgassenemissies
 - Verminderen van zwaveloxides in de uitlaatgassen
 - Verwijderen van zeer fijne deeltjes uit de uitlaatgassen
 - Voorbeelden van technieken die de motorproducenten hebben aangemerkt om de emissies te verlagen
 - Maatregelen aan boord van grote moderne zeeschepen
 - Nieuwe technieken: het Millerproces
 - Nieuwe ontwikkelingen: het Herculesproject
 
Revisie van dieselmotoren en hun onderdelen
- Inleiding
 - Vierslagmotoren
 - Tweeslagmotoren
 
Onderhoud en reparaties
- Inleiding
 - Soorten onderhoud
 - Instructieboeken/Onderhoudsboeken
 - Onderhoud aan dieselmotoren
 - Onderhoud bij kleine motoren categorie I
 - Voorbeeld van onderhoud aan motoren categorie I
 - Enige voorbeelden van onderhoud aan grote tweeslag-kruishoofddieselmotoren
 
Gieten van motoronderdelen
- Inleiding
 - Gietijzeren onderdelen van dieselmotoren
 - Voordelen van het gieten van motoronderdelen
 - Voordelen van het gieten van motoronderdelen
 - Gietproces
 - Gietlocatie
 - Gietvormen
 - Vullen van gietmallen
 - Samenstellen van gietvormen
 - Schoonmaken van de gietstukken
 - Gietspanningen
 - Controle op luchtinsluiting en beschadiging
 - Controle op de afmetingen
 - Bewerkingen in de machinefabriek
 
Extra informatie
- Het smeden van krukassen
 - Het smeden van kleppen
 - Het centrifugaal gieten van cilindervoeringen
 - Het gieten van onderdelen
 - Voorbeelden van schades
 - Storing zoeken
 - Specifieke informatie over Wärtsilä 32 en 46 motoren
 
Tentamen aan einde cursus, 2 uren
C. Kuiken, Target Global Energy training