Nieuws van de schrijver
Nieuws van de schrijver november 2013
In 2010, was net als het voorgaande jaar 2009, een jaar met een relatief laag aantal opdrachten voor dieselmotoren in de categorieën III en IV, de middelsnellopende vierslag trunkzuiger- en de langzaamlopende tweeslagkruishoofdmotoren met voor beide categorieën als brandstof zware olie.
Ook in 2011 en 2012 is de productie van dieselmotoren in de meeste categorieën matig gebleven, de algemene malaise in de scheepvaart als gevolg van de wereldwijde recessie blijft nog steeds zorgen voor relatief weinig bestellingen. In bepaalde categorieën zijn er lichtpunten zoals in de offshore, met name windmolen projecten, havenwerken, pijpleidingen en het transport van vloeibaar aardgas.
Opmerkelijk is de interesse voor en de toename van het aantal dual-fuel motoren met als pilotbrandstof zware olie of dieselolie en als hoofdbrandstof aardgas. Met name voor het vervoer per schip van vloeibaar aardgas, de LNG-tankers (Liquified Petroleum Gas). Ook voor dieselcentrales worden de DF-motoren steeds meer gebruikt. In aantallen bestelde motoren van het totaal aantal bestelde dieselmotoren is het percentage (nog) gering.
Zie ook de Special,dual-fuel motoren.
Overzicht bestelde dieselmotoren 2010
I Scheepsvoortstuwing boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, HFO.
II Scheepsgeneratorbedrijf boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, HFO.
III Scheepsvoortstuwing en generatorbedrijf boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, HFO.
IV Dieselcentrales boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, HFO.
V Dieselcentrales boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, gas/dual-fuel.
VI Dieselcentrales boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III, vloeibare biobrandstof.
VII Dieselcentrales boven 0,5 MW
Met middelsnellopende dieselmotoren, categorie III. Totaaloverzicht diesel, gas/dual-fuel, biobrandstof.
VIII Middelsnellopende vierslagdieselmotoren boven 0,5 MW
Categorie III. Totaaloverzicht voortstuwing, generatorbedrijf en dieselcentrales.
IX Scheepsvoortstuwing
Met langzaamlopende tweeslagkruishoofdmotoren, categorie IV, HFO.
Een overzicht van alle bestelde dieselmotoren boven 0,5 MW ter wereld in 2010. Het geeft een goed inzicht in het productie-aandeel in procenten van de grote motorfabrikanten, zoals MAN Diesel, Wärtsilä, Caterpillar MaK, HHI Himsen en anderen. Dit overzicht bestaat uit 9 klassen, namelijk I tot en met IX.
Conclusie
In de scheepsvoortstuwing zijn slechts een paar toonaangevende bedrijven die in bijna alle sectoren een groot aandeel hebben.
Wärtsilä is duidelijk de grootste op het gebied van vierslagmiddelsnellopende motoren, gevolgd door MAN Diesel en anderen.
MAN Diesel is de grootste producent van de tweeslagkruishoofdmotoren met voor de rest een klein aandeel van Wärtsilä en Mitsubishi.
De focus van dit boek: "Scheepsvoorstuwing en dieselcentrales", laat zien dat MAN Diesel in dit onderdeel van de dieselmotorindustrie verreweg het grootste aandeel heeft.
Complete lijst van dieselmotorproducenten per maart 2011
Opgave Diesel Publications
AGCO Sisu Power (7 Diesel Engines)
Akasaka Diesels Ltd. (3 Diesel Engines)
Anglo Belgian Corporation (10 Diesel Engines)
Briggs & Stratton Commercial Power (5 Diesel Engines)
Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S (11 Diesel Engines)
Caterpillar Inc. - Caterpillar Marine Power Systems
Caterpillar Inc. - Power Systems Division (72 Diesel Engines)
CJSC Transmasholding/PJSC Kolemensky Zavod (9 Diesel Engines)
Compagnia Tecnica Motori S.p.A.
CRM Spa Motori Marini (2 Diesel Engines)
Cummins Inc. (37 Diesel Engines)
Daihatsu Diesel Mfg. Co., Ltd. (23 Diesel Engines)
DEUTZ AG (53 Diesel Engines)
Diesel United, Ltd. (19 Diesel Engines)
Doosan Infracore Co., Ltd. Engine & Material BG (77 Diesel Engines)
Electro-Motive Diesel, Inc. (4 Diesel Engines)
Fairbanks Morse Engine (97 Diesel Engines)
Fiat Powertrain Technologies (94 Diesel Engines)
Greaves Cotton Limited (69 Diesel Engines)
Greaves Farymann Diesel GmbH (8 Diesel Engines)
Guascor Power S.A.U. (46 Diesel Engines)
H. Cegielski-Poznan S.A. (291 Diesel Engines)
Hanshin Diesel Works Ltd. (2 Diesel Engines)
Hino Motors, Ltd. (7 Diesel Engines)
Hitachi Zosen Corporation (9 Diesel Engines)
Isotta Fraschini Motori S.p.A. (7 Diesel Engines)
Isuzu Motors Ltd. (9 Diesel Engines)
JCB Power Systems Ltd. (1 Diesel Engines)
John Deere Power Systems (60 Diesel Engines)
JSC ZVEZDA (39 Diesel Engines)
Kawasaki Heavy Industries Ltd.
Kubota Corporation (22 Diesel Engines)
Liebherr Machines Bulle SA (8 Diesel Engines)
Lister Petter Limited (30 Diesel Engines)
Lombardini srl (34 Diesel Engines)
Lovol Engines (44 Diesel Engines)
MAN Diesel SE (391 Diesel Engines)
MAN Truck & Bus AG (47 Diesel Engines)
MarineDiesel Sweden AB (11 Diesel Engines)
Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd.
(11 Diesel Engines)
Motorenfabrik Hatz GmbH & Co. KG. (51 Diesel Engines)
MTU Friedrichshafen GmbH (52 Diesel Engines)
Navistar International Corporation (50 Diesel Engines)
Niigata Power Systems Co., Ltd. (34 Diesel Engines)
O.M.T. Officine Meccaniche Torino SpA
Perkins Engine Company Limited (33 Diesel Engines)
Rumo JSC (22 Diesel Engines)
S.E.M.T. Pielstick, a brand of the MAN Diesel Group (32 Diesel Engines)
Scania (10 Diesel Engines)
Seatek (5 Diesel Engines)
STEYR MOTORS GmbH (35 Diesel Engines)
Tedom (2 Diesel Engines)
Tianjin Lovol Engines Co., Ltd. (46 Diesel Engines)
VM Motori (42 Diesel Engines)
Volkswagen AG (8 Diesel Engines)
Volvo Penta (22 Diesel Engines)
Wärtsilä Corporation (151 Diesel Engines)
Yamaha Motor Co., Ltd. (5 Diesel Engines)
Yanmar Co., Ltd. (55 Diesel Engines)